12. Social udvikling

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

I Æblehuset har vi en inkluderende fællesskabskultur, hvor alle børn har mulighed for at deltage i, og har medindflydelse på udformningen af fællesskabet.

Æblehusets fællesskabskultur bygger på demokratiske normer og værdier og vi ser forskellighed som en styrke.

Vi skaber et læringsmiljø hvor alle børn har gode muligheder for deltagelse. Vi er optagede af, hvordan vi både kan tilpasse læringsmiljøets deltagelsesbetingelser og udvide børnenes forudsætninger for deltagelse.

Legen har en særlig prioritering i Æblehuset, og er til stede i alle situationer. I Æblehuset værner vi om legen og giver den betydelig plads i løbet af dagen.

Ved at lege selv eller observere andres leg har Æblehusets børn mulighed for at udvikle en bred palet af sociale kompetencer.

Vi er optagede af, hvordan vi tilrettelægger og organiserer vores hverdag på en måde, så vi har mulighed for at være tæt på børnene, der som regel er opdelt  i mindre grupper. Det kræver overblik, kommunikation og samarbejde, og når vi lykkes giver det rum for nærvær og vi har på den måde muligheder for at være empatiske rollemodeller.

I Æblehuset er vi opmærksomme på børnenes følelser. Vi møder dem med forståelse og indlevelse, hvilket giver de bedste udviklingsbetingelser for at styrke børnenes sociale udvikling.

Når vi handler sensitivt og er lydhøre overfor børnenes signaler og udtryk, og samtidig responderer anerkendende på børnenes behov, følelser og perspektiver, så opstår der et trygt og empatisk samspil hvor børnene udvikler empatiske følelser og evnen til at yde omsorg for hinanden.