11. Alsidig personlig kompetence

Mål:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

I Æblehuset sigter vi mod, at skabe et læringsmiljø der fremmer børns dannelse. Begrebet dannelse refererer til en dybere form for læring, hvor barnet som aktiv deltager forankrer værdier og viden i egen personlighed som rettesnor for at orientere sig og handle i en global verden som et hensynsfuldt, kritisk og demokratisk menneske.

Vi arbejder med børnenes dannelse bl.a. ved, at vi har øje for børnenes nysgerrighed og lyst.

Det kræver, at vi er nysgerrige på børnenes intentioner og anerkender dem, og giver det enkelte barn tid og opmærksomhed i hverdagens situationer. Når et barn bliver anerkendt i sine ideer, lyster og nysgerrighed er det med til, at de danner et positivt selvbillede. Barnet vil derfor opleve sig selv som betydningsfuldt i relationen og i fællesskabet. På den lange bane vil det betyde, at barnet, livet igennem vil have mod på at udforske, byde ind og sige til og fra i forhold til sin omverden.

Æblehusets læringsmiljø giver børn mulighed for at forfølge, engagere og fordybe sig i det, de er optagede af, så børnene lærer at prioritere blandt mange mulige tilbud. På den måde bliver de bevidste om, hvad de kan lide, hvad de mestrer, deres rolle i legene og i fællesskabet. De kommer til at lære sig selv at kende og udvikle en velafbalanceret identitet.

Læringsmiljøet i Æblehuset understøtter børn i at udtrykke deres følelser og håndtere konflikter hensigtsmæssigt uden at miste gåpåmodet. For at støtte barnet når det møder udfordringer af følelsesmæssig eller social karakter, er det meget vigtigt, at vi opholder os tæt på børnene og er nærværende. Vi vil hele tiden foretage vurderinger af, hvornår en indgriben er nødvendig og hvornår børnene løser det selv. Ved indgriben italesætter vi børnenes hensigter og anerkender og forstår deres handlinger, for evt. at give andre handlemuligheder. På den måde føler børnene sig set, hørt og forstået, hvilket er betydningsfuldt for barnets dannelse af højt selvværd og gå-på-mod.

Evnen til at håndtere modgang og udfordringer samt udvise vedholdenhed er centrale egenskaber for børnenes generelle udvikling af mestringsstrategier.  Evnen til at tackle sociale dagligdags udfordringer vil også få  betydning for deres senere livsforløb, i skolen samt i andre livsarenaer.