8. Det brede læringsbegreb og dannelse

I Æblehuset forstår vi læring bredt. Læring foregår kontinuerligt, gennem leg, relationer, aktiviteter, rutinesituationer etc. I Æblehuset oplever børnene sig som vigtige individer i sociale fællesskaber, hvor de inddrages og får mulighed for at eksperimentere. I Æblehuset betragter vi det som en styrke, at børnene begår fejl, famler og slipper fantasien løs i et trygt læringsmiljø, da dette fremmer lysten til at lære, opleve mere, samt en tro på eget værd.

I Æblehuset er vi nærværende og aktivt deltagende. Vi benytter vores generelle faglige viden om børn og vores specifikke viden om det enkelte barn, for at kunne understøtte deltagelsesmuligheder. Når børn oplever sig som deltagende i fællesskabet, får de oplevelsen af, at føle sig inkluderet og en oplevelse af, at deres bidrag til fællesskabet er værdifuldt. Derfor inviterer vi og opfordrer vi børnene til, at være aktive medskabere af egen sociale læring ved at deltage. Vi tager udgangspunkt i et børneperspektiv, for at gøre hverdagen meningsfuld og udfordrende for barnet.

Når vi i Æblehuset skaber et sådant læringsmiljø skaber vi grobund for læring og dannelse. Dannelsesbegrebet skal også ses i en bred forstand, hvor selvstændighed, demokratisk forståelse, evne til at indgå i forpligtende fællesskaber, kritisk tænkning mv, betragtes som centrale forudsætninger for en sund og relevant dannelsesproces.