6. Det fysiske og æstetiske børnemiljø

Æblehusets fysiske ramme er afgørende for vores læringsmiljø. Vi reflekterer konsekvent over, hvordan indretning og indhold bidrager til vores pædagogiske praksis.

 Både ude og inde forsøger vi at skabe fleksible rum, der tager højde for børnenes forskelligartede behov, og vi indretter os med legezoner eller ’rum i rummet’, som inspirerer til fordybende legeaktivitet i mindre grupper.

Vi er udstyret med forskelligt legetøj såsom spil, bøger og materialer, der er organiseret på en måde, så børnene har det fulde overblik. Legetøjet animerer til rollelege og skabende kreativitet, med en række forskelligartede klodser i forskelligt materiale, der kan bruges til at konstruere tårne, garager, slotte eller andre scenografier der passer til vores dyr, krigere, biler, mennesker eller andet. Legetøjet er endvidere udvalgt med tanke på at invitere børnene til at indgå i forskellige konstruktions og rollelege, som hermed kan bidrage til at styrke de  sociale og relationelle kompetencer, vi anser som værende grundlæggende, i udviklingen af et harmonisk børnefællesskab, både i og udenfor Æblehuset. 

Leg vægtes højt i Æblehuset, og I vil opleve at vores fysiske rum og organisering spiller sammen med vores pædagogiske intention om, at leg har en værdi i sig selv, og at leg er en gennemgående del af Æblehusets hverdag.