Børn lærer ved at udforske med krop og sanser. I løbet af en dag vil børnene forundres, udfordres og blive konfronteret med spørgsmål, der udvikles i et eksperimenterende og relationelt samspil med venner, materialer og fysiske omgivelser, der indgår som hverdagserfaringer i skabelsen af nye og interessante oplevelser og opdagelser.
I Æblehuset tilrettelægger vi derfor et læringsmiljø hele dagen, der består af leg, rutine-situationer og pædagogiske forløb. I alle disse sammenhænge arbejder vi bevidst, didaktisk og målrettet med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Læringsmiljøet er baseret på et komplekst samspil mellem en række elementer. Nogle af elementerne vil være meget konkrete. Det kan handle om, måden vi organiserer de pædagogiske aktiviteter på, måden vi fordeler og organiserer det pædagogiske personale og børnene, samt måden vi indretter og bruger de fysiske rammer.
Et andet vigtigt element i Æblehusets læringsmiljø er mere abstrakt og kan karakteriseres som processuelt betinget. Her handler det ikke om den konkrete organisering, men om ”det, der situationelt sker” i læringsmiljøet.
I den sammenhæng har personalet et stort fokus på, at indgå i empatiske samspil med børnene, engagere os, støtte op og være nysgerrige sammen med børnene. Vi tager professionelt ansvar for, målrettet at skabe et læringsmiljø hvor vi er fysisk og psykisk nærværende, herunder faciliterer børnenes behov og interesser og er medskabere af meningsfuldt og stimulerende indhold i hverdagen.
Børnenes hverdag i Æblehuset indeholder både leg, rutinesituationer og pædagogiske aktiviteter. Alt indhold i hverdagen har værdi, og derfor gør vi os pædagogiske og didaktiske overvejelser om den måde, hvorpå vi organiserer os, samt hvordan vi interagerer og handler i praksis. På den måde skaber vi et læringsmiljø hele dagen, der justeres efter behov, så vi bedst muligt understøtter børnenes kropslige, sociale, emotionelle og kognitive læring og udvikling.