3. Evaluerende pædagogisk praksis

Evalueringskulturen i Æblehuset har i princippet flere formål. Evalueringen sigter på den ene side mod at udvikle Æblehusets læringsmiljø, således der skabes trivsel, læring, udvikling og dannelse for børnene.

På den anden side sigter evalueringskulturen mod, at personalet udvikler en faglig selvkritisk og reflekteret tilgang til deres pædagogiske praksis, således personalet får øje på deres praksis, tænker og reflekterer over den, og ændrer praksis hvis der er behov for det.

Centralt for evalueringen er Æblehusets læringsmiljø. Ved konsekvent, i fællesskab, at undersøge og stille spørgsmål ved vores pædagogiske praksis og overvejelser, får vi mulighed for at belyse og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø og dermed vores pædagogiske praksis.

På baggrund af evalueringen opstiller vi hypoteser om nye og bedre måder, at handle på. Disse hypoteser afprøves efterfølgende i praksis, og giver os ny viden og erfaringer som igen kan danne baggrund for nye evalueringer.

Denne cirkulære bevægelse mellem refleksion og praksislæring er afgørende i Æblehusets evalueringskultur, og skal have plads både i hverdagen og til møder.

Evalueringen foregår på flere forskellige måder i Æblehuset og personalet reflekterer både over- og i praksis, både individuelt og sammen.

Når Æblehusets personale reflekterer i praksis, så lærer vi noget om, at være i praksis. Typisk er der her tale om en egen refleksion, men til tider er der også mulighed for, at man sammen med en kollega kort kan reflektere over en given situation i fællesskab.

Refleksion i Æblehuset er altså ikke hensat til bestemte rum og bestemte tidspunkter, men foregår løbende i den pædagogiske praksis.

Der reflekteres og evalueres ikke kun i praksis, men også over praksis. Der er en stor værdi i, at genbesøge hverdags-episoder, hvor der er bedre tid og mulighed, for at reflektere og dele  overvejelser, hvorpå det efterfølgende kan diskuteres om der med fordel kunne være handlet anderledes.

I en reflekterende og evalueringspræget kultur er det ligeledes vigtigt, at kunne  trække på anerkendt  pædagogisk teori og forskning, så refleksionerne ikke blot udvikles internt i Æblehuset, men baserer sig på aktuelle videnskabelige studier og forskning omkring småbørn og dagtilbudspædagogik. På den måde får refleksionerne tillagt en dybde og forholder sig til evidens fra forskning og teori.

En mere dybdegående pædagogisk-faglig evaluering  er dog som regel forbeholdt vores personalemøder, udviklingsdage, gruppemøder etc.

En lærende og evaluerende kultur kræver en høj grad af tillid og professionalisme, hvor vi fastholder et fagligt sigte i den fælles refleksion.