18. Sammenhængende overgange

For et barn er der flere betydningsfulde overgange og Æblehuset arbejder med at skabe kontinuitet for børnene i alle de overgange der er i deres institutionsliv.

Den første, og måske største overgang i det lille barns liv, er overgangen mellem hjem og vuggestue, men der er også andre betydningsfulde overgange i Æblehuset forud for børnenes skolegang.

Enhver overgang kan være sårbar for et barn, og skal derfor prioriteres. Det handler om at skabe tilknytning til barnet, lade barnet opleve, at her er der en anden voksen, der kan se dine behov, yde trøst, omsorg og samtidig vise barnet, at Æblehuset er et spændende, udfordrende og sjovt sted at være, hvor man som barn kan mestre de udfordringer, man bliver mødt med.

Det kræver empati og en evne til at justere sig selv og tilpasse sig barnet, og vi er meget opmærksomme på, at opfange og forstå barnets signaler og tydeligt kommunikere at vi kan genkende følelsen og derigennem give trøst og skabe tryghed.

Over tid, skabes der tryghed, senere en spæd relation og til sidst en tilknytning mellem barnet og den voksne.

Hver eneste overgang er forskellig og kan ikke forceres. Derfor er der ikke en fast opskrift på  forløbet, men derimod mødes børn og familier med fleksibilitet og med øje for at følge barnet, i dets eget tempo. Det stiller krav til de voksnes evne til at omstille sig og indstille sig på den enkelte familie, det enkelte barn og den enkelte børnegruppe og det stiller krav til de voksne om, at skabe en organisering, der tilgodeser dette. 

Det er samme tilgang vi benytter når børnene skifter grupper internt i Æblehuset. Men her har børnene gået i Æblehuset, kender de voksne og har vænnet sig til, at blive afleveret og være i institution. Alligevel har vi også her et stort fokus på, at skabe tilknytning mellem det enkelte barn og den voksne, ligesom de voksne indbyrdes har ’overleveret’ betydningsfulde informationer om barnet, der kan have betydning for et skifte.

Igen skabes tilknytningen ved interaktioner med sensitive og responsive voksne der agerer omsorgsfuldt og i overensstemmelse med barnet.

Overgangen til skole, i det år børnene fylder 6år, markerer afslutningen af børnenes tid i Æblehuset. Denne overgang betyder meget for børnene og det er med forventningens glæde og med sommerfugle i maven, at de påbegynder et nyt kapitel i deres liv.

I Herlev kommune samarbejder skoler og institutioner om fælles brobygningsforløb frem i mod skolestart. Brobygningsforløbet inkluderer besøg på skolerne, samt overlevering af betydningsfuld erfaring og viden fra Æblehuset til den skolen,  hvorpå barnet skal gå.

I Æblehuset er børnene inddelt i aldersopdelte grupper helt fra vuggestuen. Der er derfor ikke tale om et decideret ’skoleforløb’ det sidste år, men en langsom udvikling og progression af børnenes kompetencer, hvor børnene over årene langsomt men sikkert udvikler de sproglige-, sociale- og personlige kompetencer, der er nødvendige for en god start på skolelivet.