- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.
Æblehuset ser temaet natur, udeliv og science som en særlig tilgang til at forstå, undersøge og begribe verden. Tilgangen hænger tæt sammen med børnenes naturlige måde, at være i verden på, hvor børn helt naturligt fra fødslen er nysgerrige og undersøgende.
I Æblehuset værner vi om børnenes egen frie og uforstyrrede nysgerrighed, der på en legende og naturlig måde skaber undersøgende eksperimenter hvor de på en sansende måde danner sig erfaring og viden om naturvidenskabelige tematikker.
Børns naturlige leg og aktivitet gør, at de vil gå undersøgende til værks. Noget så almindeligt som en rutchebanetur indeholder en række fysiske fænomener såsom; Acceleration, friktion, kinæstetisk energi, potentiel energi mm. Børnene er selvfølgelig ikke bevidste om, at de undersøger og eksperimenterer med disse fænomener. Alligevel ser vi dem fylde spande med vand eller sand som dækker rutchebanen og ændre på friktionen, hvilket udvider deres erkendelser om naturens beskaffenhed.
Dette er bare ét af utallige eksempler på hvordan børn eksperimenterer med science og natur, og danner sig erfaringer og viden om denne.
Vores rolle som voksne er derfor, at vurdere hvornår og hvordan vores indspil er nødvendigt, eller om børnenes egne kreative undersøgelser og eksperimenter har den største værdi. Vi skal undgå at forstyrre og styre børnene, og skal dermed have modet til at slippe kontrollen og lade børnenes egen nysgerrighed være drivkraften i deres søgen efter at begribe verden.
Vores rolle bliver dermed ikke, at undervise børnene, men snarere at iagttage, støtte og engagere dem i deres egen legende udforskning. Til tider er der behov for, at vi udvider og organiserer eksempelvis foreslå om vi ikke skulle hente insekt glassene eller tage på udflugt til mosen for at lede efter flere dyrearter.
Et andet fokuspunkt for Æblehuset, er at have bred vifte af materialer til rådighed, som kan understøtte børnenes naturlige interesse for naturvidenskabelige eksperimenter og skabe dialog herom. Det være sig alt fra puslespil med kroppen, robotter der kan programmeres, insektglas, forstørrelsesglas, magneter, klodser man konstruere med, spande til vand osv. Når sådanne materialer er tilgængeligt, får børnenes fantasi og eksperimenterende tilgang til verden frit spil.