- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber
Dialog er fundamental for udvikling af sprog, og dialogen gennemsyrer alt, hvad vi laver i Æblehuset. Vi tilstræber et læringsmiljø med masser af nærvær, samspil og interaktion mellem voksne og børn, og børnene imellem.
I Æblehuset har vi et stort fokus på børnenes sprogudvikling, da sproget både har betydning for barnets personlige og sociale udvikling.
Sprog er afgørende for børnenes selvstændige tænkning og kompetence til at udtrykke egne følelser, behov og ønsker. Samtidig giver sproget mulighed for at agere i sociale sammenhænge og giver barnet mulighed for, at andre får indsigt i deres livsverden.
Æblehusets læringsmiljø giver derfor en række forskellige muligheder for sprogudvikling, eksempelvis gennem leg eller sociale aktiviteter der skaber mulighed for samtale og kommunikation. Børnene får mulighed for at eksperimentere og lege med sproget, både alene og sammen med nærværende voksne der dialogisk interagerer med børnene og dermed støtter børnenes sproglige og kommunikative udvikling.
Læringsmiljøet tilrettelægges på en måde, så der både er plads til børnenes selvinitierede leg, men også med planlagte aktiviteter hvor der er tid og ro til at kommunikere og samtale.