Børn i udsatte positioner er en meget bred betegnelse og der er tale om en sammensat gruppe. Det kan være børn fra familier med en svag socioøkonomisk baggrund, børn med fysisk/psykisk funktionsnedsættelse eller børn, der i bestemte situationer befinder sig uden for fællesskabet. At være i en udsat position er dynamisk og kontekstbestemt.
Når der i Æblehuset er børn der kan betragtes som udsatte (eller på vej dertil), bliver relationen og interaktionen mellem barnet og den voksne særlig betydningsfuld. Ligesom samarbejdet og dialogen med forældrene prioriteres højt.
Det bliver ekstra vigtigt, at vi undersøger og forstår barnets hensigter og tilrettelægger læringsmiljøet efter barnets behov. Desuden er vi ekstra opmærksomme på, at barnet har deltagelsesmuligheder og har mulighed for, at være en inkluderet del af fællesskabet.
I Æblehuset vil vi skærpe vores måde at tale om, forstå og reflektere over barnets behov og udfordringer, ud fra en tanke om, at vi ikke ønsker at stigmatisere barnet. Vi har en grundlæggende forståelse af at alle børn uanset hvem, har noget værdifuldt at byde ind med i fællesskabet.
I Æblehuset er vi optagede af, at foretage observationer samt iagttage børnenes trivsel og udvikling, således at vi kan lave en tidlig og faglig kvalificeret helhedsorienteret indsats. Først vil vi inddrage forældrene, men i visse sager vil det gavne barnet og familien, at eksterne fagpersoner involveres. Det kan være tale-hørekonsulent, psykolog, fysio-/ergoterapeut, sundhedsplejerske, ressourcepædagoger, socialrådgiver eller andre relevante samarbejdspartnere der med deres faglighed kan bidrage positivt til barnets udvikling og trivsel.